The AHAA-feeling

Stavhopp idag på morgonen.  Mitt självförtroende i hoppningen har fått sig ett riktigt sving och det känns som att det verkligen kommer underlätta mycket för mig i min framtida utveckling. Känner redan efter andra veckan att jag kommit igång med hoppningen på ett väldigt lovande sätt. Den här tiden på året är det, precis som hemma i Sverige, väldigt lågintensiv hoppning som gäller; mjuka stavar, max 10 stegs ansats och gympaskor. Fokus på tekniska detaljer och känsla.

Idag berättade Coach vad jag måste jobba på under den kommande tiden, nämligen min position i upphoppet. Jag har en förhållandevis bra stav-isättning men jag tenderar till att komma lite för nära lådan i upphoppet. Det är en trygghetsvana jag utvecklat som påverkar min hoppning negativt mer än jag förstått. På grund av att jag är för nära i upphoppet kommer stav-böjen lågt ner på staven, vilket gör att staven skjutsar mig mot ribban istället för uppåt. Om jag istället lyckas sätta i staven med längre avstånd till lådan för jag en högre och kraftfulllare isättning, vilken skapar en böj högre upp på staven, vilket i sin tur kommer kunna skicka mig mer upp än fram.
Tror minsann det blev lite invecklat här. Ni som inte har något kunskap om stav förstår förmodligen inte så mycket om vad jag babblar om. Det gör ingenting. Ville nog bara säga att jag fått mig en liten AHAA-upplevelse idag. Nu ska här visualiseras...
Over&out

Snart redo för online-exam

Min online-exam i management är öppen från 6am-11pm. Efter träningen denna morgonen gick jag direkt till ett café i samma byggnad som utomhusarenan är sammanfogad med. Försöker mata in den sista informationen med denna utsikt och en is-kaffe. Snart redo...
Flagstaff är vackert

Matte & management

Träningsfri dag idag. Crystal, gymnastiktränaren, är sjuk. Det blev en go sovmorgonen istället för kullerbyttor och volter. Någon gång ibland ärdet faktiskt inte helt fef och det var extra passande just idag för jag har kunnat få en hel del nödvändigt plugg gjort. Har online-prov i management imorgon och ett matte-prov på fredag. Inget jättesvårt men ändå tidskrävande, vill liksom känna att jag har koll på läget, kontrollfreak som jag är. Hellre att jag pluggar för mycket än för lite... Har de senaste veckornma uppskattat att jag gick naturvetenskaplig-linje på gymnasiet. Har väldigt stor fördel av allt mitt tidigare räknande i matte-klassen. Tänka sig vilket perspektiv man kan få på saker några månader efter studenten. WOW!
Nu ska jag ta en kort paus och åka till Walmart. Mina foton behöver komma upp på väggen.

On twitter...

Rashida och Jenne övertygade mig om att jag bara mååååste ha twitter. Så de hjälpte mig att skaffa det. Förstår mig inte alls på det där twittrandet. Det är som facebook, tidskrävande och ganska meningslöst. Får väl se om jag ändrar åsikt med tiden...Mamma, jag kan tänka mig att jag känner mig ungefär lika förvirrad som du gör med facebook.
Hur som helst, om någon annan twittrare har lust att "follow me" är ni välkomna. Lantzlisa är mitt användarnamn.
Nu släckar jag lampan. Klockan ringer 05.30. Uppe med tuppen för att leka lite i gymnastikhallen. Ska bli skoj!

Middagsshow på Sukura

I lördagskväll unnade vi oss finmiddag. Vi klädde upp oss och gick till Sukura. Maten där är asiatisk och de tillagar den framför dig som en minishow. Mycket trevligt och mycket mat. Orkade bara halva, frågade om en doggybag och glömde sedan min doggybag på bordet när jag gick. Typiskt när maten var så god (och dyr). Nåväl, det blir väl fler besök på Sukura.

Försöker att intala mig själv att:

Att jag älskar att plugga. Att jag älskar att lära och att jag skaffar kunskap för livet.
Att jag älskar att plugga. Att jag älskar att lära och att jag skaffar kunskap för livet.
Att jag älskar att plugga. Att jag älskar att lära och att jag skaffar kunskap för livet.
Att jag älskar att plugga. Att jag älskar att lära och att jag skaffar kunskap för livet.
Att jag älskar att plugga. Att jag älskar att lära och att jag skaffar kunskap för livet.
Att jag älskar att plugga. Att jag älskar att lära och att jag skaffar kunskap för livet.
Att jag älskar att plugga. Att jag älskar att lära och att jag skaffar kunskap för livet.
Att jag älskar att plugga. Att jag älskar att lära och att jag skaffar kunskap för livet.
Att jag älskar att plugga. Att jag älskar att lära och att jag skaffar kunskap för livet.
Att jag älskar att plugga. Att jag älskar att lära och att jag skaffar kunskap för livet.

Fotballgame with roomies

En avkopplande träningsfri lördag. Sov till 10. Skypeade med mor, far och syster. De satt hemma i höstmörkret och åt kantarellmackor. Berättade om deras vecka och jag berättade om min. Saknar min familj. Pluggade några timmar ute i solen. Det var skönt och stekikt.  Några timmar varje helg och jag ska nog lyckas hålla uppe brännan ett tag till. På eftermiddagen gick vi till NAUs andra fotbollshemmamatch. Fattar fortfarande inga regler. Men NAU vann i alla fall, så det var ju bra!  Fast de hade tydligen ett dåligt spel idag, inga kommentarer. Jag spanar mest in spelarna. #18 är en läckerbit...

TGI Friday!!!

PUUUUUH vilken vecka!
Har pluggat och pluggat och pluggat. Har aldrig pluggat såhär mycket i mitt liv. Texter som ska läsas, summeras, läxprov som ska göras, uppsatser som ska skrivas och matteuppgifter som ska räknas och på detta 7 träningspass.
Är jag glad att det är helg? Svar: JA!
Dock kommer jag få ägna en hel del av mina dyrbara helgtimmar till plugg. Men inte i lika mycket som jag gjort i veckan. Skolan kräver verkligen mer av mig en vad jag hade förväntat mig. Kanske känns det så överväldigande nu i början på grund av språket. Kan ju i alla fall hoppas att studiebelastningen lättar med tiden.
Träningen går kanon här. Tränar i shorts och sport-BH under en strålande sol. Precis lagom temperatur. Trivs hur bra som helst med Coach Duncan. Han har mycket värdefulla kunskaper och ett stort hjärta. Tror vi kommer kunna utveckla ett riktigt bra sammarbete. Han fick mig (nästan) att gråta under styrketräningen igår för att det var så jobbigt (jag har aldrig någonsin gråtit på en träning tidigare). Men fy sören vilken skön känsla jag fick när jag var färdig. Det var förmodligen tack vare endorfinerna jag klarade att bestiga gårdagens pluggberg.
Nu ska jag ta en välbehävlig powernap. Mina hjärnceller behöver återhämta sig.
Fredagschill i apartment 151

UPDATE: Ikväll åt jag, Carro, Shaun och Rob kvällsmat på Chilis, en smarrig restaurang i stan. Jag slog på stort och käkade min första hamburgare i USA. Det var verkligen på tiden och god var den också!!!

Lägenheten

Har lovat lite bilder från lägenheten ett bra tag nu. Här kommer de...
901 S O'leary apartment 151
Flagstaff, AZ 86001
United States

TV: Uppe i högra hörnet av denna byggnaden bor jag. TH: Köket
Jag bor på "loftet", uppe till vänster. Delar våning med Rashida. Carro, Jenne och Misty bor på nedervåningen.
TV : Vardagsrummet från övervåningen. TH: Mitt skrivbord, en liten del av rummet.
Min ena vägg som även är min garderob (jag strävar fortfarande efter mer ordning och reda)



Förkyld

Den årliga höstförkylningen har slagit till. Jag förstår inte, jag kommer aldrig undan. En gång om året (två på sin höjd) blir jag förkyld. Samma sak, varje år. Har ett relativt starkt immunförsvar, men en förkylning om året måste jag genomgå. Det är bara så det är. Dock brukar mina förkylningar intevara särskilt långvariga och jag brukar kunna genomföra träningen ändå. Jag försöker se det från den ljusa sidan: Bättre att förkylningen kommer nu än om några veckor då den riktiga hårdträningen dragit igång. Och förkylningen ger mig en extra god ursäkt till att ta en nap istället för att sätta igång med mina läxor.

Klockan ringde 5.45 idag på morgonen. GYMNASTIKTRÄNING. Det var en kraftansträngning att släpa sig ur den varma sängen. Innan jag började värma upp var jag så trött att jag började prata svenska med Coach. Men han var lika trött som jag och uppfattade inte ens att det var svenska jag pratade.

.

Lisa Maria Terese Lantz

Fredag

Igår gjorde jag stavlöpningar på gräs och lite kondition på förmiddagen och på eftermiddagen styrka. Kunde knappt lyfta armarna när jag var färdig i gymmet. Hoppade i isbadet på dirren och det verkar ha hjälpt benen att återhämta sig. Unnade min axlar varsin ispåse igårkväll också, det kunde de gott ha. I vårt trainingroom har vi kunnig personal, alla möjliga redskap och behandlingar att tillgå samt is i mängder. Utnyttjar det til fullo för att hålla mig skadefri.
Gick för att äta kvällsmat med två ispåsar på ryggen under jackan igår. En asiat kom fram och frågade om jag var bodybuilder...

Nähäääää! Dags att släpa sig upp ur varma sängen och bege mig mot träningen. 150-lopp på programmet. Därefter iväg till min enda lektion för dagen och därefter firar jag helg. Jag och Carro har lägenheten för oss själv i helgen. De andra åker till Rashidas familj i California. Ser fram emot en mysig "Sverigehelg" med kladdkaka.

Skol-SM i Växjö

Godmorgon vänner!
Fredag, en klass idag och sedan helg. I helgen arrangeras skol-SM i Växjö. Hemmaplan, jag är avundsjuk.  ÅÅÅÅÅÅH, vad gärna jag vill vara där. Klä ut mig och marshera storgatan fram i indiankläder. Skol-SM tillhör verkligen en av mina favorittävlingar. Härlig lagkänsla och väligt socialt. Eftersom det nästan är mer fokus på det sociala än själva tävlingen är prestationsångesten ofta mer dämpad och just därför brukar tävlingen bjuda på välsigt bra resultat.
Förra året tog FIG Växjö hem segern, hoppas på en repris. Jag håller tummar och tår för er även detta året. Kör hårt!
Sääääg...OH AH Växjö FIG
Skol-SM 2010. FIG Växjö utklädda till djävular

Studyhall

Under färsta året på college måste man göra 5 timmar i studyhall/vecka. Meningen är att vi ska göra läxor under våra timmar. Kan inte säga att jag gillar konceptet. Låt mig göra mina läxor var jag vill, hur jag vill och när jag vill. Har i alla fall avverkat 2 timmar ikväll, lite halvt effektivt. Nu får det räcka. Klockan är 21.30 och jag tänker gå hem och lägga mig. Gymnastikträning imorgon 07.00. Trots tiden ser jag fram emot det.
Såhär roligt kan man ha på studyhours..... boooring

Hagelstorm & lakris

Vaknade 6 imorse, det haglade isbitar stora som stenkulor, blixtrade, mullrade, regnade och gud vet vad. Var bombsäker på att taket skulle gå sönder. Det värsta åskväder jag varit med om. Flagstaff har haft lite ostadigt väder de senaste dagarna. Hoppas på bättre tider framöver.
Hade EPS-klass ikväll, det är den roligaste klassen jag läser. Bara massa idrottare från de olika skollagen, än så länge har vi bara roat oss. Roligt att lära känna människor från andra sporter. Idag skulle alla göra en presentation av sig själv inför klassen. Det var riktigt roligt. Jag visade foton på min familj och bjöd på svensk lakrits. Tror inte en enda av de somvågade sig på att smaka uppskattade mitt svenska godis. Men det var roligt att se deras grimaser i alla fall.
Klockan är över 22 och jag borde vara trött just nu. Somnade inte in förrens midnatt igår, vaknade halv 4 för att vara vaken ytterligare en timme och sedan hagelregnet som väckte mig 06.00.

Min första amerikanska fotbollsmatch

Igår var det första hemmamatchen för NAUs fotbollslag. Det ville vi såklart inte missa... och tydligen ingen annan heller. Tjenare, vilken stämning det var! Kön in till The Dome, där matchen spelades var 200 meter. Nästan alla var klädda NAUs blågula färger och det tjoades och chimmades som om det vore ett världsmästerskap. Otroligt att ett skollag i en stad ungefär lika liten som Växjö kan få så mycket uppmärksamhet. Idrotten har verkligen en helt annan status i USA jämfört med i Sverige. Det är verkligen inspirerande och motiverande.
The Dome är arenan där fotbollsmatchen spelas. Under konstgräset är det löparbanor och när fotollssäongen är slut blir det friidrottsarena. Ser framemot att få tävla där i vinter.
Igår natt fick Flagstaff besök av ett fruktansvärt åskväder. Jag var hos några kompisar i deras dorms när det brakade loss och fastnade där till 12 på natten. Det var ganska läskigt faktiskt. Tydligen omkommer 5 personer varje år här i Flagstaff på grund av att de träffas av blixtrar, vilket beror på den höga höjden. Så när det åskar är det förbjudet för oss att träna utomhus, vilket känns ganska sunt.
Lång kö av NAU-supportrar
Go Lumberjacks!!!

The Dome. Här spelas fotbollsmatcherna och när säsongen är slut förvandlas det till friidrottsarena.

Fredag

Som student athlete måste man göra 10 timar av community service varje läsår. Jag skulle egentligen gjort tre timmar idag efter träningen. Men Jenne och Rashida skulle till the mall (köpcentret) och jag råkade av någon anledning glida med på ett bananskal. Inte mig emot dock. Några dollar fattigare, lite kläder rikare och fortfarande noll timmar community service. Nåväl, det kommer fler chanser...
Det är fredagkväll och jag ska försöka börja skriva på min första uppsats. Skoj fredagkväll. Men jag har ser framemot helgen. Imorgon ska jag se NAU fotbollslag, min första riktiga amerikanska fotbollsmatch. Ska bli spännande, trots att jag inte kan några som helst regler.


Homesickness

Idag var det hopptester på träningen, jag hatar hopptester. Jag suger på hoppstyrka.

Idag har jag ingen motivation till att prata engelska och göra läxor. Idag längtar jag hem för första gången sen jag kom hit.

Träningen är igång

Det är skillnad att träna på över 2000 meters höjd och träna på havsnivå. Var andfådd hela passet idag, men det var jag inte ensam om. Hela gruppen var flåsade.
En jobbig uppvärmning, lite hopp/löpkordination. Därefter 8x100 m med gångvila.
Jag hade packat ihop mina grejor och var påväg hem, när Marty (den assisterande stavtränaren) säger till mig att jag har styrka på programmet idag också.
100 armhävningar, 30 armhävningar handståendes, 90 fällknivar, 30 situps-standups (en bra övning för baksidan), 30 benböj med vikt. Självklart gjorde jag inte alla övningar i ett set, men jobbigt det var det ändå.
Nu är jag trött både i huvudet och i kroppen, det var några veckor sen sist.
Godnatt på er alla där hemma!

Stalker

Jag skulle precis somna. Hörde tjejerna småprata på nedervåningen. Inga konstigheter.

KNACK KNACK KNACK! på dörren
Tjejerna skriker av skräck, hör dem springa in i Carros rum. Någon är utanför. Jag ligger kvar i sängen. Hjärtat är uppe i halsen. Chocktillstånd.
- Come down, it's the police. Please open the door.

Carro har en stalker som börjar bli lite väl creepy. Tre nätter i rad har han suttit nedanför vår lägenhet. Han har inte gjort oss någonting egentligen, mer än att bete sig konstigt. Han har sagt att han vill bli Carros pojkvän, sagt att han är den första i kön och sedan letat upp var hon bor. Det räcker för att vi ska ringa polisen.
Trodde på riktigt att stunden var kommen när det knackade på dörren... tur att det var polisen och inte vår creepy stalker. Nu är han anmäld och jag har aldrig varit såhär rädd i hela mitt liv.

Laborday

Boooooored forever. Nu vill jag att träningen ska dra igång. Trött på att ha vila och inte träna. Det splitter i benen. Vad fasen gör man av all tid när man inte tränar?? Jag förstår inte hur man får timmarna att gå.
Imorgon är det slut på väntan. Imorgon drar träningen igång. Jag är laddad. Riktigt laddad. När jag tänker efter har jag nog inte varit såhär laddad för uppbyggnad någonsin. Jag har fantastiska förutsättningar för att utvecklas som stavhoppare här och jag är beredd att göra mitt allra bästa för att bli den bästa idrottskvinna jag någonsin kan bli.
Idag lagade vi tacos som kvällsmat i lägenheten. Annorlunda tacos mot den jag är van vid, men gott var det ändå. Köttfärs, gurka, tomat, majs, och banan ersattes med en kryddig kycklingröra, räkröra, något sorts bönmos samt stekt ris. En typisk mexikansk rätt och en trevlig smakupplevelse.

Sunday without the sun

Idag har varit en lugn och avkopplande dag. Bara jag och Carro hela dagen. Skönt, avslappnande och behövligt.
Soldyrkare som vi är bestämde vi oss för att försäka bättra på brännan lite i förmiddags. Det misslyckades. Solen som alltid skiner i, tog sovmorgon idag. Istället promenerade vi ner till downtown och unnade oss den mest ljuvliga pizza jag någonsin ätit. Kyckling, annanas, champinjoner och lök på en tunna och knaprig pizzabotten med en perfekt tomatsås. 30 kronor var det allt värt.
Laborday imorgon, ett sätt att fira alla som jobbar såsom jag uppfattat det. Det innebär att det inte heller är någon skola. Klagar inte.

10/10

Yaay! 10 av 10 på första läxan och hör och häpna det var i engelska, ämnet jag alltid (ursäkta Krille) hatat. Egentligen är det underligt att jag valde flytta till ett engelskspråkigt land. But here I am och än så länge går det bättre än förväntat. Uppgiften var förresten att skriva en text på 200 ord om vad man ansåg var ens styrkor och svagheter som skrivare.

Okej, fokus. Åter till pluggandet.

Onsdagen som gått

Så var klockan snart läggdags och jag ska lägga mig efter ännu en dag i varma Flagstaff. Har insett att jag inte behöver öppna ytterdörren när jag vaknar. Temperaturen ligger stabilt runt 30°C och solen ger mig D-vitaminer varje dag. Jag gillar miljön, men det är nästan (bara nästan) för varmt för att träna utomhus. Men jag kommer nog vänja mig.

Så, vad har hänt idag? Jag har haft matte och engelska. Gjort physicals, en obligatorisk hälsokontroll jag måste göra som idrottselev. Ikväll har jag varit på ett möte med alla nya idrottselever. Inte så spännande möte denna kvällen heller. Bara ännu mera blablablaaa...
Jag och Carro åt på campus ikväll. Två amerikanska fotbollspelare som var på samma möte började prata med oss på pussen till andra sidan campus, så vi sällskapade vår middag med dem.
Jag har hunnit med att köpa ett skrivbord idag med, genom craigslist.com som är motsvarande blocket i Sverige. 60 dollar, inte allt för dyrt. Det är väldigt vackert med lite antik stil, men behöver rustas upp. Så det ska jag försöka smälla in i morgondagens schema.
Skypar med familjen just nu. De sitter och äter frulle. Är avundsjuk på Icas äggmacka och pappas kaffe (kaffet här är svagt och blaskigt).
Nu släcker jag lampan i Flagstaff och säger godnatt, samtidigt säger jag godmorgon till Småland och Sverige.
Ha en bra dag!

RSS 2.0