Sången som går på repeat dag in och dag ut.


Söndagstrip till Phoenix

Idag gjorde vi en kort utflykt till Phoenix. Lämnade Flagstaff på förmiddagen och två timmar senare befann vi oss i betydligt varmare Phoenix. Slösade lite pengar på kläder, åt lunch, vinkade av Jennes syster Jade på flygplatsen och sen bar det av upp mot bergen igen. Var skönt att komma iväg från Flagstaff för en stund och få lite miljöombyte.
En hatt, genomskinlig regnjacka och en (fråga mig inte varför) bambi T-shirt blev dagens investeringar.

Nehepp, dags att ge kroppen lite sömn så att den orkar med ännu en vecka av skola, träning och tävling.

Inte-min-dag-dagen

Jag kände det redan när jag vaknade i morse att något inte var som det skulle. Kroppen kändes tung och seg, inte alls i tävlings-form. Jag hade svårt att peppa till mig under uppvärmingen och adrenalin-kicken när jag stod på ansatsbanan inför första hoppet ville inte infinna sig. Med andra ord, idag var en sån där "inte-min-dag-idag-dag"
Jag gick in på 3.35, även om jag hade mycket luft mellan mig och ribban var det ett riktigt "crappy jump". Ansatslöpningen var sakta, attacken var dålig, och pendeln långsam. Klarade även 3.50 i första, tyvärr var det hoppet lika crappy som det första - om inte värre. På 3.65 blev det XXX. Men mina två sista hopp var trots allt väldigt bra, först då kände jag att kroppen faktiskt ville sammarbeta med mig. Var över ribban, men hade inte rätt tajmig. Är lite besviken över min svaga insats idag, men det är bara att ta nya tag... Får ju en ny chans redan nästa helg! Är redan mentalt redo.
Women Pole Vault
===================================================================================
    Name                    Year School                  Seed     Finals           
===================================================================================
  1 hendry, kelsie               Unattached             4.30m      4.52m   14-10.00 
  2 Pena, Tori                   Unattached             4.30m      4.40m   14-05.25 
  2 HutsonKylieH, Kylie          Unattached             4.40m      4.40m   14-05.25 
  4 Cain, Laura                  risenperform           3.97m      3.80m   12-05.50 
  4 Weatherly, Alex              Unattached             3.55m      3.80m   12-05.50 
  6 Warren, Brittney             Grand Canyon           3.75m      3.50m   11-05.75 
  6 Lantz, Lisa                  Northern Ari           3.50m      3.50m   11-05.75 
  8 Atkinson, Chelsea            Southern Uta           3.45m      3.35m   10-11.75 
  9 Williams, Keegan             Grand Canyon           3.44m      3.20m   10-06.00 
 10 Kinkade, Lesli               Southern Uta           3.05m      3.05m   10-00.00 
 11 Ernst, Jessica               Grand Canyon           3.44m      2.90m    9-06.25 
 -- Brown, Krystal               Southern Uta           3.00m         NH  
Tre av USAs kvinnliga elit-stavhoppare gästade oss denna tävling. Ispirerande att se tre tjejermed underbart vacker teknik flyga över 4.40. Observera att de inte är college-idrottare.
Men Pole Vault
===================================================================================
    Name                    Year School                  Seed     Finals           
===================================================================================
  1 Mossburg, Nick               Unattached                        5.35m   17-06.50 
  1 Glenn, Brandon               Risen Perfor           5.40m      5.35m   17-06.50 
  3 Frawley, Nick                Usaf Wcap              5.30m      5.20m   17-00.75 
  4 Frawley, Eric                Grand Canyon           5.10m      4.90m   16-00.75 
  5 Childs, Brandon              Unattached             5.16m      4.75m   15-07.00 
  5 Frawley, Vince               Grand Canyon           5.10m      4.75m   15-07.00 
  7 Hunzeker, Zane               Southern Uta           4.65m      4.60m   15-01.00 
 -- Swanson, Christopher         Unattached             5.40m         NH         
Tre 5-meters hoppare i herr-sidan är inte heller fy skam...
Men High Jump
===================================================================================
    Name                    Year School                  Seed     Finals           
===================================================================================
  1 Kemper, Deante               Northern Ari           2.08m      2.19m    7-02.25 
  2 Hill, Aaron                  Grand Canyon           2.05m      1.98m    6-06.00 
 -- Scarber, Frederick           Northern Ari           1.98m         NH          
NAUs freshman Deante Kemper född 93 hoppade 2.19 i höjd. Dagens prestation! Innan han kom till NAU hade han inte ens en ansats. En riktig talang

Annu en sen kvall i Biblioteket

Kanslan nar man ar fardig ar i alla fall skon. Nu tanker jag vandra hem med Jocke Bergs musik i lurarna, den ultimata nattmusiken.



Pa lordag ar det tavlingsdags igen, riktigt taggad pa det!!!

überfokus i Biblioteket

Tre och en halv timmars superpluggande i Biblioteket har jag bakom mig. Förstår inte hur jag klarade hålla fokus och inte låta det gigantiska pluggberget vinna över mig... men på något vänster så lyckades jag. Nu känner jag mig nöjd med mig själv. Ett stressfaktor mindre. Det sorgliga är att jag förmodligen kommer behöva gå igenom en likadan studysession imorgon kväll. Antar att det bara är att "bita ihop" som Pappa säger. De första veckorna på en ny termin är inga höjdare. En massa nya klasser och en massa ny information att ta till sig, det tar alltid ett tag innan man känner sig bekväm i klassen och hittar balansen...

Sömn är något jag verkligen prioriterar för att orka med både träning och skola. Arizona-tiden är 22.30 och det är nu äntligen dags för mig att knalla hem till sängen och återhämta mig.

Tävlingsfri helg

Ingen tävling denna helgen. Jag har försökt att njuta så mycket jag bara kunnat av ledigheten, för efter denna helgen kommer de allra flesta veckosluten tas upp av tävlingar. Något som jag i och för sig ser fram emot väldigt mycket. Eftersom vår skola är den enda skolan i närtrakten med inomhusarena (de andra Arizona-skolorna har tillräcklig varm temperatur för att träna utomhus året om), så blir alla inomhussäsongens tävlingar på hemmaplan. Först när utomhussäsongen drar igång börjar vi resa.
Så vad har jag då ägnat mig åt denna lediga helg? Tanken var från början att jag, Carro, Jenne och Rashida skulle spendera helgen i Phoenix i värmen. Men sedan bestämde vi oss för att stanna hemma istället. Har varit skönt att få tid till att sätta igång med pluggandet igen och få koll på läget. Nu ligger jag i tv-soffan med en hemmagjord kycklingwok i magen och försöker uppskatta alla reklam-bombade amerikanska tv-kanaler.
Grease tog dubbel så lång tid att se pga. reklamavbrott

Nyfriserad

Igår fick jag ett ryck och bestämde mig för att det var dags att fräsha upp håret en aning. Så jag gick till en frisör här i stan som säga vara väldigt duktig på färgning. 2.5 timmar senare var jag några nyanser ljusare. Det kostade mig 90 dollar (ca. 600 kr) att slinga mitt långa hår. Helt klart prisvärt med tanke på att mitt hår för tillfället är väldigt långt, i Sverige hade det förmodligen kostat mig det dubbla för samma behandling. Är nöjd med resultatet, roligt med lite förnyelse.

Höghöjds-syra

Första skoldagen var inte särskilt betungande. Det var däremot dagens träning. Tanken var att jag skulle stavhoppa med ull ansats och nya längra och styvare stavar. Redan på uppvärmningen kände jag att kroppen var seg och trött och det blev inte bättre när jag försökte hoppa. Jag gjorde ett klokt val och avbröt innan jag blev för frustrerad över min dålig dagsform. Men inte slapp jag undan helt och hållet inte... 4x150 med gång vila och 3 stycken trapplopp skulle avklaras innan jag fick tillåtelse att lämna träningen. Ni tycker kanske att fyra lopp och lite trappor inte är särskilt tufft och det är det inte heller...på havsnivå. Men på över 2000 meters höjd är det en helt annan sak. Efter mina 150-lopp ville jag amputera mina ben och det kändes som att lungorna skulle sprängas (då hade jag inte ens gjort mina ynkliga tre trappor). På något sätt lyckades jag ta mig igenom hela passet och unnande mig ett behövande isbad. Det har verkligen varit ett par stumma ben som kämpat med att bära runt på min kropp idag. Hoppas de återhänmtar sig rejält under natten för det lär bli en tung dag imorgon också, som inleds med morgongymnastik. Back on Flagstaff-track

Spring semester coming up

Det har varit en skön och avkopplande vecka. Eftersom det inte varit någon skola har jag helt och hållet kunna ägna
mig åt friidrotten och även haft fri tid över. Men imorgon är det slut på det roliga, då drar vårterminen igång.
Även om jag inte exploderar av iver ser jag ändå fram emot att börja nya kurser. Denna terminen är det mer
inriktat mot min framtida Bachelor Degree i Business, så det ska bli spännande med lite med fördjupning. 

En vanlig vecka ser ut såhär de närmsta fem månaderna: 

Måndag
7-8.30 Gymnastik
12.45-14.00 Accounting/bokföring
14.20-15.35 Economy
16.00 Träning

Tisdag
10.00-12.00 Stavhopp
14.20-15.35 Philosophy/filosofi
16.00-17.15 Computer information systems

Onsdag
7-8.30 Gymnastik
12.45-14.00 Accounting/bokföring
14.20-15.35 Economy
16.00 Träning

Torsdag
10.00-12.00 Stavhopp
14.20-15.35 Philosophy/filosofi
16.00-17.15 Computer information systems

Fredag
Träning

Lördag/söndag
Tävling

Let's get this party  started!

Wall of Love

Tycker det är så synd att mina fina brev som skickats till mig från nära och kära i Sverige. Så jag bestämde mig för att spika upp dem på väggen. Det gjorde definitivt min beiga vägg betydligt gladare. Hela väggen är fylld av kärlek och det får mig att må så bra.
Skolan börjar inte förrens imorgon. Idag är det helg dag, USA firar minnet av Martin Luther King. Kanske kunde vara skoj att veta. Nu är det dags för träning, sprint och lyftning på programmet.

Lumberjack Invitational January 14th


Godkänd debutering

Och så var min första inomhussäsong som en student athlete i USA igång. 11'6 feet blev mitt slutresultat, vilket i meter är 3.50. Ett resultat jag är nöjd med. Mitt mål var att få med mig ett resultat uppnåddes men det blev en svettig start med två kryss på ingångshöjden. Men därefter rullade det åp och jag tog allt upp till 3.65 i första. Försöken på 3.65 var bra, men jag började bli riktigt trött och hade inte det där lilla sista krutet för att komma över.
3.50 var hur som helst kvalgränsen för vår viktigaste lagtävling under inomhus - Big Sky Conference. Vilket är ett lagmästerskap mellan alla skolor i våran tävlingsregion. Skönt att ha det avklarat, nu kan jag helt och hållet fokusera på att prestera bra utan några som helst krav.

Att kraften inte riktigt räckte till på 3.65 är kanske inte helt konstigt med tanke på att klockan vid den tiden var 12 och tävlingen varat i hela tre timmar, längsta stavtävlingen jag varit med om utan tvekan! Trots att det tog både tid och enerigi med så många deltagare var det ändå väldigt motiverande och roligt. Hela arenan kryllade av friidrottare idag, allt från highschool-elever till proffesionella idrottare. Fick goda tips och råd från en kvinnlig stavhoppare som tyckte jag hade väldigt stor potentioal, sånt blir man glad av att höra.

Efter en hel dag i The Dome (inomhusarenan) är jag helt slut i både kropp och knopp. Fortsätter mitt mönster lägga mig före 22. Återkommer med bilder imorgon.
Natti Natti!

Peptalk

Avslutade precis ett skypesamtal med käraste Elli, ett riktigt peppande sådant. Hon lyckades lugna mina nerver och göra mig riktigt riktigt peppad inför morgondagens tävling. Kändes skönt att få tala ut med någon hemifrån, kunna rensa huvudet på alla tankar och ta emot kloka råd. Precis vad jag behövde, jag tror minsann jag är redo. Kroppen känns bra både fysiskt och mentalt. Imorgon är det bara in och köra, ingen press. Jag håller ju på med friidrott just av den anledningen att det är så himla roligt och det är precis det jag tänker känna imorgon när jag står där på ansatsbanan i vår mini-globen.

Blir konstigt att inte göra säsongsdebut på Sunnaspelen i Karlskrona som jag gjort alla tidigare år, och ännu mer konstigt kommer det kännas att inte ha familjen eller några IFKare där. Det blir annorlunda och konstigt, men jag tror det kommer gynna mig. Ska bli skönt att få tävla med helt nya människor som inte vet något om mig och virseversa. En helt ny start med andra ord.
Tack för samtalet. Du är en klippa till vän

Nehepp, nu ska jag ner till campus och hämta mina tävlingskläder.

In the air

I morse var det "time to get in the air", det vill säga stavhopp. Eftersom det inte alls har gått bra att hoppa hemma i Sverige under lovet var jag ganska nervös för hur det skulle gå. Det började lite knaggligt, men slutade helt klart över förväntan. Hittade tillbaka till den naturliga känslan som inte viljat infinna sig på vallen i Växjö, så då kan jag inte vara annat än nöjd och tacksam. En skön magkänsla och en behövlig boost för självförtroendet, det är precis vad jag beöver inför lördagens säsongsdebut. En blandning av nervositet och förväntansfullhet börjar infinna sig. Det ska bli riktigt spännande att få uppleva hur det är att tävla i USA. Målet med tävlingen nu till helgen är att få med mig ett resultat, mer press än så tänker jag inte ge mig själv. Det blir en tävling där huvudsyftet är att lära inför vad som komma skall.  Bara det faktum att det är 24 tjejer anmälda i kvinnornas stavhopp blir en ny erfarenhet!!! Så många deltagare tror jag aldrig jag tävlat mot tidigare. Spännande spännande!

Annars i Flagstaff då? Campus är tyst som graven, skolan börjar inte förrens på tisdag så inga elever är här ännu. Den 3 decimeter tjocka snön som täckte staden när jag åkte hem är i princip borta, vilket framkallar vårkänslor. Solen skiner och himlen är klarblå, idag satt jag ute och solade en timme (dock med kläder på). Ja vädret här tilltalar mig betydligt mer än grådassiga Växjö-vädret. Onsdagskvällen bjöd på Bio tillsammans med Rashida och Simone, mission impossible it was. Mikael Nykvist spelar en av de större rollerna i filmen, mer hollywood åt Sverige!!!
Månen var helt underbart vacker ikväll när vi åkte hem från Bion. Här är ett halvhjärtat försök att föreviga den

Back in Flagtown

Ville bara säga att resan tillbaka till Flagstaff gick som den skulle. Väldigt lång och seg, men det är ju bara att gilla läget. Får skylla mig själv som valde en skola i sydvästra USA.
Första dagen i Flagstaff börjar gå mot sitt slut. Klockan är bara halv 9 men tröttheten från gårdagens resa och jetlagen går inte att motstå, det blir en tidig läggdags ikväll. Känns konstigt att vara tillbaka i Flagstaff, men samtidigt skönt. Dags att komma in i rutiner igen och börja fokusera på säsongen som väntar runt hörnet. Dock kan jag inte förneka att jag redan saknar familj och vänner hemma väldigt mycket, konstant obotlig saknad jag helt enkelt måste lära mig leva med.

Det dåliga uppdaterandet här på bloggen ska få sig en vändning inom snar framtid. Men detta korta inlägg får räcka för idag.
Godnatt från Arizona!

RSS 2.0