Halvtid i USA

Inte klokt vad tiden går fort. Idag har jag tagit igenom halva min vistelse i Flagstaff, vilket i veckor är 8 och en halv. 8 och en halv vecka återstår innan jag åker hem till Sverige för lite julledighet. Även om jag inte lider av någon outhärdlig hemlängtan så ser jag väldigt mycket fram emot att få lämna USA för tre veckor.
Efter drygt 8 veckor i USA har jag lärt mig ett och annat både om mig själv och andra.
  • 1 dollar är ungefär lika med 6.50 svenska kronor. Oftast tar jag för givet att det jag handlar är billigare än i Sverige och glömmer att notera summan som expediten drar ifrån mitt kort.
  • Flertalet gånger har jäg förvånats över amerikanarnas matvanor och jag förstår varför 40% av USA befolkning är överviktiga.
  • Min engelska har förbättras mer under min vistelse här än vad den gjort under alla mina skolår tillsammans. Men jag kan fortfarande inte uttala 33000, vilket Coach ständigt påminner mig om.
  • Jag har blivit mycket bättre på att passa tider. Amerikanare är definitivt inte tidsoptimister. 06.45 en måndagmorgon betyder i princip 06.40 och 16.00 betyder 15.50. Tog mig ett antal förseningar innan jag förstod det.
  • Jag ger inte ut mitt nummer till NAUs fotbollsspelare utan förundersökning. Många av dem verkar inte förstå varför de har flickvän...
  • Jag har aldrig varit så nöjd med träningsmöjligheterna som jag är här. en tillfredställelse som ger bra träningsresultat.
  • Jag har aldrig i mitt liv varit så nära till tårar under ett träningspass.
  • 5 tjejer i en lägenhet är mycket. Ibland för mycket. Ibland helt underbart.
  • Amerikanare har ett beundransvärt självförtroende, ibland irriterande men för det mesta inspirerande. Lagom-Svensken har ett och annat att lära.
  • Flytta över atlanten har gett mig mycket perspektiv på tillvaron. Jag har verkligen kommit till insikt om hur otroligt lyckligt lottad jag är som har så många fantastiska vänner i mitt liv.
  • Allting löser sig. Det gäller att väga chansa här i livet.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Gud vad klok du är Lisa, härliga visdomsord och mycket lära för livet. Love you/mum

2011-10-19 @ 17:12:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0